SIPVZ - Bez křídy a tabule
V roce 2007 byl projekt pozastaven z důvodu neuvolnění peněz ministerstvem.
Projekt "Výuka společensko vědních předmětů bez křídy a tabule" řeší učitelé CJL, OBN a DEJ v roce 2005 až 2006.
Cílem projektu Bez křídy a tabule jsou výukové prezentace, které mají zpestřit výuku za využití moderní výukové technologie. Učiteli se tím nabízejí nové možnosti při výuce českého jazyka a literatury, kdy žáci během výkladu přímo vidí i základní osnovu celé hodiny, výklad může být doprovázen i zvukovými a obrazovými záznamy. Prezentace může obsahovat i problémové úkoly, otázky a další prvky, které umožňují žákům hodinu strávit příjemněji, ale hlavně efektivněji.










Výuka je opět založena na názornosti. Žáci vidí základní strukturu tématu. Témata jsou zpracována jako průřez učivem pro střední odborné školy, zejména s přihlédnutím k problémové látce, jako je filosofie.



Vyhodnocení dotazníku - projekt BEZ KŘÍDY A BEZ TABULE
Otázka | Odpověď | % |
1. oblíbenost předmětu CJL, OBN | oblíbený | 59 |
méně oblíbený | 36 | |
neoblíbený | 5 | |
2. úroveň výuky CJL, OBN | velmi dobrá | 37,3 |
dobrá | 55 | |
méně dobrá | 1 | |
nevím | 4 | |
3. formy výuky | multimediální lepší | 52 |
obě formy stejné | 21 | |
klasická lepší | 15,6 | |
nevím | 4 | |
4. výuka pomocí prezentací v Power Pointu | lépe si pamatuji | 69 |
stejně si pamatuji | 18 | |
méně si pamatuji | 5 | |
nevím | 6 | |
5. vlastní tvorba prez. na výuku | ANO | 27 |
NE | 70 | |
6. rozsah výuky při užití multimediální techniky | větší | 53 |
stejný | 25 | |
menší | 6 | |
nevím | 8 | |
7. zápory výuky s multimediální technikou | technické problémy | 12 |
žádné | 47 | |
nevím | 6 | |
příliš rychlá výuka (nestíhají) | 5 | |
nepozornost | 10 | |
bolest očí, únava (nekvalitní projekce) | 5 | |
finančně nákladné | 2 | |
časově náročné na přípravu učitele | 5 | |
špatné uspořádání multimed. učebny | 7 | |
8. klady výuky s multimediální technikou | lepší zapamatovatelnost učiva | 13 |
názornost,přehled?poutavost,srozumit. | 40 | |
zpestření a oživení výuky | 24 | |
zrychlení výuky | 10 | |
ulehčení práce pro učitele | 1 | |
žádné | 11 | |
nevím | 1 | |
Počet žáků, kteří dotazník vyplnili | 350 |
Zpráva hodnotící školy SOŠ Stříbro
Hodnocení projektu multimediální výuky - Bez křídy a tabule, zpracované SOŠ a SOU Horšovský Týnobsahové aspekty
- jednotlivá témata jsou zpracována po odborné stránce správně
- obsahují odpovídající množství informací textového i obrazového charakteru, zařazeny jsou i video a audio ukázky, které jsou vítaným oživením
- výběr děl jednotlivých autorů a jej ich zastoupení je kromě požadavků osnov dán i osobností tvůrce tématu a tím, co preferuje
didaktické aspekty
- jednotlivé tematické celky jsou vnitřně logicky uspořádány, shromážděný materiál je utříděn a přehledně zpracován
- u řady literárních témat je velmi vhodně zařazen obsáhlejší úvod do souvislostí historických, technických a je ukázána propojenost literatury s dalšími druhy umění
- vytvořené prezentace jsou všestranně použitelné v jakékoli části hodiny, mohou být součástí výkladu, opakování i samostatné práce žáků
- u některých témat jsou zařazeny ukázky z literárních děl a úkoly k nim
- výhodou by bylo zařazení většího množství aktivizačních úkolů, které by učitel zadával podle svého uvážení (některá témata jsou pouze výkladová)
kurikulární aspekty
- obsah jednotlivých témat je v souladu s osnovami, kromě základních faktů přináší i rozšiřující a zajímavé informace
- informace jsou zpracovány přiměřeně věku a schopnostem žáků
- zpracování jednotlivých témat dává dost prostoru i pro doplňování dalších informací učitelem nebo žákem
- přínosem by určitě bylo doplnit do některých témat další úkoly a náměty samostatných prací žáků
grafická podoba
- videonahrávky jsou ve velmi dobré kvalitě, použité obrázky jsou však často rozmazané a neostré, někdy jsou použity nadbytečně a stránka pak vypadá zbytečně přeplněná
- někdy působí rušivě nejednotnost grafiky (neustálá změna stylu pozadí, mnoho druhů písma, barev, animací a přechodů snímků, příliš druhů odrážek, šipek)
- mezi všemi kapitolami by měla být alespoň nepatrná grafická souvislost
technické aspekty
- PowerPoint, ve kterém je projekt vytvořen, je na školách velmi rozšířenou aplikaci —> na uživatele tedy neklade žádné speciální softwarové požadavky a je všestranně použitelný
uživatelská přívětivost
- program je jednoduchý na ovládání, způsob práce s ním (myš, kurzorové šipky, klávesa Esc) zvládne úplně každý
- jednotlivá témata jsou zpracována názorně, někdy odvádí pozornost žáků animace, která přímo nesouvisí s obsahem
Zpracovali Mgr. Petra Vrtělková
Mgr. David Junek