SIPVZ - Bez křídy a tabule
V roce 2007 byl projekt pozastaven z důvodu neuvolnění peněz ministerstvem.
Projekt "Výuka společensko vědních předmětů bez křídy a tabule" řeší učitelé CJL, OBN a DEJ v roce 2005 až 2006.
Cílem projektu Bez křídy a tabule jsou výukové prezentace, které mají zpestřit výuku za využití moderní výukové technologie. Učiteli se tím nabízejí nové možnosti při výuce českého jazyka a literatury, kdy žáci během výkladu přímo vidí i základní osnovu celé hodiny, výklad může být doprovázen i zvukovými a obrazovými záznamy. Prezentace může obsahovat i problémové úkoly, otázky a další prvky, které umožňují žákům hodinu strávit příjemněji, ale hlavně efektivněji.
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekty3_1.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekty3_2.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekty3_3.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekty3_4.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_5.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_6.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_7.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_8.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_9.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_10.gif)
Výuka je opět založena na názornosti. Žáci vidí základní strukturu tématu. Témata jsou zpracována jako průřez učivem pro střední odborné školy, zejména s přihlédnutím k problémové látce, jako je filosofie.
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_11.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_12.gif)
![větší obrázek](foto/projekty/thumb/projekt3_13.gif)
Vyhodnocení dotazníku - projekt BEZ KŘÍDY A BEZ TABULE
Otázka | Odpověď | % |
1. oblíbenost předmětu CJL, OBN | oblíbený | 59 |
méně oblíbený | 36 | |
neoblíbený | 5 | |
2. úroveň výuky CJL, OBN | velmi dobrá | 37,3 |
dobrá | 55 | |
méně dobrá | 1 | |
nevím | 4 | |
3. formy výuky | multimediální lepší | 52 |
obě formy stejné | 21 | |
klasická lepší | 15,6 | |
nevím | 4 | |
4. výuka pomocí prezentací v Power Pointu | lépe si pamatuji | 69 |
stejně si pamatuji | 18 | |
méně si pamatuji | 5 | |
nevím | 6 | |
5. vlastní tvorba prez. na výuku | ANO | 27 |
NE | 70 | |
6. rozsah výuky při užití multimediální techniky | větší | 53 |
stejný | 25 | |
menší | 6 | |
nevím | 8 | |
7. zápory výuky s multimediální technikou | technické problémy | 12 |
žádné | 47 | |
nevím | 6 | |
příliš rychlá výuka (nestíhají) | 5 | |
nepozornost | 10 | |
bolest očí, únava (nekvalitní projekce) | 5 | |
finančně nákladné | 2 | |
časově náročné na přípravu učitele | 5 | |
špatné uspořádání multimed. učebny | 7 | |
8. klady výuky s multimediální technikou | lepší zapamatovatelnost učiva | 13 |
názornost,přehled?poutavost,srozumit. | 40 | |
zpestření a oživení výuky | 24 | |
zrychlení výuky | 10 | |
ulehčení práce pro učitele | 1 | |
žádné | 11 | |
nevím | 1 | |
Počet žáků, kteří dotazník vyplnili | 350 |
Zpráva hodnotící školy SOŠ Stříbro
Hodnocení projektu multimediální výuky - Bez křídy a tabule, zpracované SOŠ a SOU Horšovský Týnobsahové aspekty
- jednotlivá témata jsou zpracována po odborné stránce správně
- obsahují odpovídající množství informací textového i obrazového charakteru, zařazeny jsou i video a audio ukázky, které jsou vítaným oživením
- výběr děl jednotlivých autorů a jej ich zastoupení je kromě požadavků osnov dán i osobností tvůrce tématu a tím, co preferuje
didaktické aspekty
- jednotlivé tematické celky jsou vnitřně logicky uspořádány, shromážděný materiál je utříděn a přehledně zpracován
- u řady literárních témat je velmi vhodně zařazen obsáhlejší úvod do souvislostí historických, technických a je ukázána propojenost literatury s dalšími druhy umění
- vytvořené prezentace jsou všestranně použitelné v jakékoli části hodiny, mohou být součástí výkladu, opakování i samostatné práce žáků
- u některých témat jsou zařazeny ukázky z literárních děl a úkoly k nim
- výhodou by bylo zařazení většího množství aktivizačních úkolů, které by učitel zadával podle svého uvážení (některá témata jsou pouze výkladová)
kurikulární aspekty
- obsah jednotlivých témat je v souladu s osnovami, kromě základních faktů přináší i rozšiřující a zajímavé informace
- informace jsou zpracovány přiměřeně věku a schopnostem žáků
- zpracování jednotlivých témat dává dost prostoru i pro doplňování dalších informací učitelem nebo žákem
- přínosem by určitě bylo doplnit do některých témat další úkoly a náměty samostatných prací žáků
grafická podoba
- videonahrávky jsou ve velmi dobré kvalitě, použité obrázky jsou však často rozmazané a neostré, někdy jsou použity nadbytečně a stránka pak vypadá zbytečně přeplněná
- někdy působí rušivě nejednotnost grafiky (neustálá změna stylu pozadí, mnoho druhů písma, barev, animací a přechodů snímků, příliš druhů odrážek, šipek)
- mezi všemi kapitolami by měla být alespoň nepatrná grafická souvislost
technické aspekty
- PowerPoint, ve kterém je projekt vytvořen, je na školách velmi rozšířenou aplikaci —> na uživatele tedy neklade žádné speciální softwarové požadavky a je všestranně použitelný
uživatelská přívětivost
- program je jednoduchý na ovládání, způsob práce s ním (myš, kurzorové šipky, klávesa Esc) zvládne úplně každý
- jednotlivá témata jsou zpracována názorně, někdy odvádí pozornost žáků animace, která přímo nesouvisí s obsahem
Zpracovali Mgr. Petra Vrtělková
Mgr. David Junek